Nobel Nobel Nobel

Nobel är väldigt stort för mig och har som ni vet varit ett av mina stora intressen sen jag var.. 12? Ja länge som tusan i alla fall. Vi är inne i Nobelveckan och jag tycker det är sååå intressant forskning som tilldelats Nobelpris i år. Kan knappt vänta på att få läsa mer och lära mig mer om de olika forskarna, deras liv, deras forskning och allt. Och slutligen Nobeldagen såklart!

Nyss tillkännagavs årets Nobelpristagare i litteratur och i år igen satt jag framför datorn och stirrade på dörren genom vilken Englund träder ut för att läsa upp motiveringen. Alltid lika spännande. Extra plus för rosa bandet!

Patrick Modiano alltså. Sofia och jag bestämde nyss att vi ska läsa en bok av varje kommande Nobelpristagare från och med nu. Av Patrick Modiano kommer det bli Nätternas Gräs vilken nästan alla har rekommenderat. Men vi väntar tills Nobelutgåvan kommer ut.

Tänker att det måste vara så himla fint och stort erkännande även för de svenska översättarna.

Leave a Reply

