Halloween vafan är det?

Fan va luften bara gick ur mig nu. Det har varit fullt ös i en vecka och först nu kan jag nog pusta ut för ett tag.

Förra fredagen åkte vi ner till Karlskrona för att fira Jonas och Majken som fyllt hela 25 år. Tillsammans blev det 50 år och de bjöd in till fest (helt själva utan minsta inblandning från undertecknad). Det började bra med försening redan i Norrköping. Nej, faktum är att det började före det. För det första fick vi ut vår hemtenta förra onsdagen så hela torsdagen gick åt att försöka reda ut hur man skriver en sådan. Fredagmorgon då och halv åtta står vi redan nere på stationen i väntan på tåget som såklart dragit på sig en försening den lilla sträckan mellan Stockholm och Norrköping. Vi hade med oss en himla massa grejer ner så en müsli vi köpt till Jonas syster, vår frukost samt vår neccessär med glasögon, parfymer, hudvård, p-piller och annan skit man behöver låg packat i papperspåsen jag fick müslin i när jag köpte den.. Mhm så vi väntar på tåget och när det väl kommer ger vi järnet bort till vår vagn och jag vänder mig inte om för jag vet att jag har mina grejer med mig. Påsen hade Jonas. Precis när vi kommit upp på det försenade tåget inser Jonas (NEEEJJJ!!) att han glömde papperspåsen på perronghelvetet. Så så började vår resa. Knäckande för mig som har några lätta tvångstankar kvar och kämpar med att acceptera mänsklig faktor som är utanför min kontroll. Tjoho bra start. Bröt ihop lite ladylike inne i tyst kupé medan Jonas (såklart) får tag på två tjejer från miljö-programmet som bor nästan precis vid stationen som på något sätt tar sig dit och hämtar hem vår påse som de sedan i skolan ger till Hanna och Elin som skulle ta bussen ner till Kna och festen. VARFÖR löser sig allting för honom? Ja, ja. Det löste sig och det är det viktiga.

Förseningen gjorde att vi missade vår anslutning i Alvesta (med typ sex minuter) och fick vänta i två timmar på nästa tåg till Emmaboda. Jag hade dock blivit tipsad om ett trevligt café bara ett stenkast från stationen och förra gången vi blev försenade (ni anar ett mönter?) spanade vi in det men då var det stängt. Nu var det dock öppet och det var så jävla fint. Som ett gammalt mysigt kulturcafé, supercharmigt. Ägarna var dessutom japaner så alla menyer stod delvis på japanska och de hade massa härligt te, japanska glosor på väggen men framförallt: BILLIG FRUKOST. Måste visa bilder sen alltså.

Vid 13.17 var vi framme i Karlskrona och då hade jag ett till moment of despair i bilen utanför Jonas föräldrars hus. Ni vet hur det blir när ingenting är i fas i flera veckor, man har hemtenta och sen glömmer någon dessutom en påse med dyra grejer på stationen?

På lördagen guidade jag och Thomas runt Elin och Hanna i Karlskrona, de fick träffa Rosenbom, kolla på torget (insåg att jag fortfarande inte kan någonting om byggnaderna på torget..), kolla på Landshövdingens hus och slutligen kika in på galjonsfigurerna genom fönstren på Marinmuseum (Karlskrona for free) innan det var dags för alla gäster att mötas på Boda Borg för några timmar i barnaandans tecken. Det gick inte så bra för mitt och Thildas lag men vi hade himla kul ändå. Vi hade dock missat att det var Boda Boooo eftersom det var Halloween och höstlov och allt. Komplett med spökmusik, läskiga dekorationer, ljudeffekter och… levande spöken och zombies. Alltså fyfan. Var så jävla rädd i början. Och kunde se hur riktigt jävla rädd jag hade varit om jag varit typ.. 12? Ja hjälp vilken mes man är. Tog två timmar innan jag ens fattade att de som gick omkring utklädda bara gick omkring i korridorerna utan att röra en. Däremot kunde de gömma sig i rummen men vi bankade som dårar på dörrarna innan vi gick in för att slippa bli skrämda. Ja fy. Råkade bli lite klämd mellan en vägg och två zombies och studsade runt och höll på att avlida innan jag lyckades gömma mig bakom de andra från vårt gäng. Cool_brud_91.

På kvällen var det fest i scoutstugan och Jonas å Majken hade gjort så himla fint och fixat mat till alla gäster. Så himla fin fest med mycket lekar, improviserade (påtvingade?) tal och gos. Eftersom det blev vintertid fick vi ju en hel timme extra dessutom så vi var inte hemma förrän 04 (03)!

Söndagen gick åt till att städa scoutstugan som antagligen inte blivit ordentligt städad sen … ja sen jag vet inte när. Jävlar va jag kan städa när jag vill alltså. Vi lyssnade på min bästa städlista, Bitch be cleaning – full med Disneylåtar och annat peppigt.

På kvällen var det bara att kasta smink i ansiktet och fira Jonas med hans släkt och mamma och Thilda som också var med. På kvällen när alla åkt hem tittade vi på Mördaren ljuger inte ensam, … tar tillbaka allt jag sagt om Ola Rapace, jag fattar grejen nu. Holy jävlar!

När vi skulle åka hem på måndagsmorgonen var Krösatåget till Emmaboda inställt och ersatt med buss, det var precis att vi hann med vår anslutning. Va jag lider för vår miljö! Väl hemma i Norrköping sov vi en timme, gick och handlade och sen var det bara att fortsätta med hemtentan. Den skrev jag sedan på hela tisdagen och från sju på morgonen till kvart i fyra på eftermiddagen på onsdagen när den skulle in. Är tvärsäker på att den blir underkänd och det känns ok nu. Hade ett break down på tisdagsmorgonen när det verkligen kändes helt omöjligt att få ihop skiten. Bröt ihop i knät på Jonas och grät så mycket att han fick bära in mig i sovrummet. Det var hemskt. Han är himla fin alltså. Säger saker som att jag är töntig och måste sluta försöka prestera som en doktorand på min första hemtenta ever. Hmm. Ja. Nu kommer den ju ändå inte bli godkänd och nu känns det ok. Jag ser det som en övning och en omtenta är inte hela världen. Det är inte som att de puttar dig utför ett stup utan säkerhetslina om du blir underkänd liksom.

Lagom till att tentan var inskickad blev jag givetvis genomförkyld, smittad av Thildas hemska baciller. Seriöst, jag känner igen mina egna förkylningar och denna liknar inget jag tidigare haft. Är lite nervös nu dock för vet ju att Thilda kan vara klubbad i mer än en vecka.. Inte så mycket att göra år dock, jag jobbade 14-18 både torsdag och fredag och idag hade jag min vanliga lördag 10-16. Inga hemska tider och det har gått jättebra men det kanske inte är konstigt att jag nu sitter här ganska tom och bara .. ehh .. Halloween? Vafan är det?

Leave a Reply

