Engelsforstrilogin

“Engelsfors. Vackert namn, risig stad. Omgiven av djupa skogar där människor ofta går vilse och försvinner. Höstterminen har just börjat när en elev hittas död på en av gymnasieskolans toaletter. Alla förmodar att det var ett självmord. Alla utom de som vet sanningen.

Sex tjejer har just börjat gymnasiet. De har inget gemensamt – förutom att en uråldrig ondska jagar dem. En natt då månen färgats mystiskt röd förs alla sex till den nedlagda folkparken. De vet inte hur de har kommit dit eller varför de är där, men utan varandra kommer de inte att överleva.

De får veta att de är häxor. De Utvalda, som nämns i en uråldrig profetia. Plötsligt är gymnasiet på liv och död – bokstavligt talat. De måste lära sig samarbeta trots sina olikheter, och kontrollera de magiska krafter som vaknat till liv inom dem. Tiden håller på att rinna ut. De måste hitta och besegra ondskan som jagar dem, innan ondskan hittar dem.”

Ikväll läste jag klart sista delen i Engelsforstrilogin. Det är riktigt välskrivna och spännande böcker som framförallt är väldigt lättlästa. Nyckeln som är sista delen är en rejäl tegelsten men den tog mig inte mer än tre-fyra dagar att läsa. Som inbundna ser böckerna ut att vara i samma klass som Krig och Fred eller Anna Karenina men jag hoppas verkligen att det inte avskräcker yngre som kanske inte läst så mycket som tycker det är läskigt med “tjocka böcker”. Det fina med dessa tre godingar är att de är väldigt genusmedvetna och inte bara i att huvudpersonerna är starka tjejer, därför är det också väldigt befriande böcker att läsa tycker jag. Lägg till välskrivna karaktärer man fastnar för (jag tycker det märks när författare har respekt för sina karaktärer), en spännande story och en rejäl dos allvar och igenkänning av gymnasietiden så har ni Engelsforstrilogin.

Jag kan dock säga att jag inte hade tittat åt dessa böcker när jag gick på gymnasiet och aldrig hade kunnat ta dem till mig. Nu när jag är äldre kan jag verkligen uppskatta dem på ett sätt jag aldrig hade kunnat i ettan/tvåan/trean. Detta är inga gullegullkärleksyoungadult-böcker. De är på fullt allvar och det gillar jag, men hade jag gått på gymnasiet hade jag bara stört mig på gymnasiebeskrivningarna för de är alldeles för sanna och verkliga. Beskrivningar och iakttagelser i dessa böcker är galet skarpa och äkta. Ni vet när något beskrivs på ett sätt som man alltid upplevt något men inte tänkt på varför och det inte blir tydligt förrän man läser det? Äh jag vet inte. De liknar Raymond & Maria på något vis..

Det har varit en intensiv tid i Engelsfors och det är dags att återvända till verkligheten fri från demoner, häxor, familaris och Rådet. Men det kommer bli tomt ett tag. Men första filmen kommer ju i februari!

Tips förresten, hela trilogin säljs för 97 kr på Adlibris just nu! På pocket såklart.

Leave a Reply

