Julen är här!


Foto: Brita Nordholm 

Lite väl optimistisk rubrik kanske med tanke på regnet som faller utanför fönstret men idag har jag jobbat och oj oj oj va mycket julstämning jag fick! Massa kunder med röda kinder, utanför fönstret på torget stod julgranarna uppradade för försäljning, inne i butiken som är fullproppad med fina julsaker spelade vi julmusik förutom när ungdomskören stod utanför och sjöng julsånger i stämma. Alltså skojar inte det var så mysigt. Och alla underbara julklappar jag fick slå in. Tröttnar verkligen aldrig på att slå in julklappar (säger jag nu, påminn mig fjärde advent)!

Här hemma är adventsljusstakarna framme och julstjärnorna uppe, Jonas håller på med ett långkok parallellt med skolarbete. Vi lyssnar på Tommy Körsbergs nya julskiva som är skriven av bl a Salem Al Fakir och Jojje Wadenius. Vi pratade precis om hur maffig musiken är och kanske inte så konstigt det, det är Norrköpings Symfoniorkester! Det är dock lite pinsamt att vi fortfarande inte varit och lyssnat på dem… Får kanske se om det finns biljetter över i jul. Men åter till Tommys Jul (som skivan heter), så himla fin! Det är mysigt med lite ny stämningsfull musik med tema jul som inte är de klassiska jullåtarna. Lite som när Peter Jöbacks julskiva kom för sisådär hundra år sedan (2002?) och man bara omg omg omg. Den funkar helt enkelt väldigt bra såhär 29 november haha. Jag Går Dit Du Går var bara såå mäktig, men lova att du låter alla spår gå och inte börjar med den (spoiler: svensk ny text till Time to say goodbye).

Efter maten ska vi baka adventskaka och kanske några lussekatter, jag gillar mer UnderbaraClaras variant med mandelmassa och flagad mandel som man rullar som kanelbullar… Så gott och lyxigt! Har sett några köra med vit choklad och apelsinskal men det skippar jag nog…  Imorgon ska jag också jobba några timmar men före blir det julmarknad i Värmekyrkan! Jag kastar mig in i julen med huvudet före, chockar igång kroppen helt enkelt. För nu är julen här!

Ps hur drömmigt förresten att vi om ett år firar vår första jul i Stockholm? 

Leave a Reply

