Lucka 13; En bild ifrån ett avgörande ögonblick i år

För fjärde året i rad är jag med i fina Emily Dahls julkalender. Hon gör ett otroligt jobb så om du också vill vara med, glöm inte att länka till hennes blogg. Mina luckor ur tidigare julkalendrar hittar ni i kategorin Julkalender

Skärmavbild 2014-12-11 kl. 19.55.54

Lucka 13: En bild ifrån ett avgörande ögonblick i år

“Vadå ‘avgörande ögonblick’, jag har väl inte haft några avgörande ögonblick i år?” frågade jag Jonas. Han suckade och sa “Igår när du kom in på utbildningen såklart?” och det är så himla rätt och samtidigt så typiskt mig att så snabbt glömma. För sjlvklart var det ju väldigt avgörande det här med mitt “att börja läsa till våren”. Det är ju därför vi ska flytta härifrån, därför Jonas sagt upp sig på jobbet och därför vi skrivit på kontrakt för boende i Stockholm. Allt det hade ju blivit lite tokigt om jag inte hade kommit in så igår var helt klart en avgörande dag. Även om jag var lite nojig sista veckan nu innan svaren kom så har jag ändå vetat hela tiden att jag skulle komma in. Med mina betyg kan jag bli allt som inte kräver Matte C eller stavas läkare, psykolog, jurist, ingenjör eller veterinär så kanske var det därför jag inte tänkte på det som avgörande.

Så nu är det avgjort! Efter fyra, nästan fem, år av arbete sedan studenten är det nu dags för mig att återvända till plugget. Det är dags för universitetet och äntligen är jag riktigt pepp på att lära mig saker igen. Klumpen i magen vid tanken på studier är nu utbytt mot ett pirr i magen.

De får som vet om att jag sökt Kulturvetenskap har verkat lite besvikna och hintat om att det är slöseri med min begåvning och en osäker utbildning som inte leder till jobb. Såklart har de rätt. De flesta som läst kulturvetenskap jobbar inte med det idag. Men jag är å andra sidan inte riktigt som de flesta heller så jag hoppas detta kan bli tre spännande år som kommer leda till mer än studieskulder!

Leave a Reply

