En rätt lång text om de senaste dagarna i livet

Det är nästan helt tyst här och det enda som hörs är när Jonas vänder blad. Vi har legat och läst i timmar i varsin soffa. Jonas rygg blir förstörd av den från IKEA. Den senaste timmen har jag dock scrollat bloggar, jag ligger väl en 200 inlägg efter men det får vara så helt enkelt.

Vi har haft mamma, mormor, morfar och Thilda på besök i helgen, vi firade mammas födelsedag och försökte förstå att det är ett helt år sedan vi var på Teneriffa. I torsdags på mammas födelsedag åt vi på Kung Carls Bakficka där vi fick tveksam service av servitören men underbara förrätter. Min varmrätt var en spännande sejrygg i potatispuré och purjolöksröra med bacon och rapsolja. Det hela låter ju ändå rätt klassiskt och fräscht men jag har verkligen aldrig ätit en så fet maträtt (och det säger en hel del mvh fett skare va)!
Den var väldigt god men om vi säger såhär: fet vitfisk, stekta bacontärningar vars smak dominerade hela rätten, en potatismos som jag l o v a r var utblandad med brieost och ovanpå det kallpressad rapsolja så förstår ni ju. Och någon slags sot. Det ska visst vara sot i maten nowadays. Blev så proppmätt, kanske extra mätt eftersom vi bara ätit vegetariskt i veckan.

Fredagen började jag i skolan med seminarie om kulturpolitik sen åkte jag in till stan och följde med mormor och morfar till Svenskt Tenn efter en lunch på NK med mamma och Thilda. På kvällen kom alla hem hit, mamma lagade kräftsoppa och moussaka medan jag stod för Morberg-desserten med lemon curd och annat gott. Enkelt och så lätt!

I lördags åt vi brunch på Egoïste och sen gick vi på stan i helvetesvädret. Fyfan, bipolärt väder kallar jag det men Jonas tycker att det inte är riktigt okej. Hur som helst var det så kallt, blött och äckligt att t o m jag tyckte att det där med att gå i Gallerian inte lät så himla dumt. Göööuu så smidigt med alla butiker på samma ställe inomhus. Alla andra hade ju dock tänkt precis likadant och det är helvete va alla inne i Gallerian inte har bråttom någonstans, släpar fötterna efter sig och kan när som helst stanna upp helt omedvetna om omgivningen och de människor som tillhör den. Men Thilda fick uträttat det hon skulle ha och sedan gick vi (i helvetesvädret) till Centralen för att vinka av mamma och mormor. Morfar skulle stanna och istället ta en kryssning till Riga. Sa jag att han fyller 86 i veckan? Thilda följde med oss hem igen och vi lagade spaghetti köttfärssås och sen bredde vi ut oss i soffan och såg alla tre avsnitten ur dokumentären om Astrid Lindgren innan de plockades bort från SVTPlay och fredagens På Spåret. Jag plockade fem poäng.

Imorse bakade vi scones och åt med lemon curden som blev över från desserten och tittade på Vi Är Bäst! innan Thilda tog tåget tillbaka till Linköping. Därmed slutade mina inplanerade dagar och timmar sedan den 13e januari (20 dagar) när vi flyttade upp. Har verkligen varit något hela tiden med flytt, packa upp, skola, läsa, bio, flyttstäd, vänner och shopping. Och nu då besök. Det är dock deras besök som gjort att vi nu är på plats och allt är i ordning (vilket det iofs var redan efter fyra dagar men) och det känns väldigt bra!

MEN SÅ JÄVLA TRÖTT JAG ÄR. Herregud visst hade jag en lång vila över jul och nyår och en lugn höst innan finaste Sara försvann men ä n d å. Det var helt underbart att höra Jonas säga “nu vill jag inte att du plockar upp kurslitteraturen alls idag Cornelia, du måste vila och ta det lugnt nu” medan han själv tvingar sig ner i soffan med en bok och tar det lugnt för att jag ska kunna koppla bort allt. På Centralen köpte jag Denise Rudbergs bok Ett Litet Snedsprång och har väl läst ungefär hälften sen vi kom hem. Så skönt att koppla bort tankarna och läsa något enkelt och spännande. Jag är ju inte alls förtjust i svenska deckare men hennes genre “elegant crime” känns helt okej. Känner lite guilty pleasure och försöker att inte tänka på att Sofia läser Anna Karenina. Annars läser jag ju som sagt Philip Meyers bok om en familjedynasti i Texas som heter Sonen just nu, men ska erkänna att den boken inte lockar bland all kurslitteratur. Har inte läst i den sen i vi åkte tillbaka till Norrköping från Karlskrona efter nyår för jag känner att den ska få all den uppmärksamhet den förtjänar. Jag vet redan att jag älskar den. Så därför unnar jag mig lite svensk elegant crime ikväll och försöker att inte tänka på nästa veckas böcker som ska läsas.

Åter till boken innan jag däckar!
Puss på er

Leave a Reply

