När vi köpte semlewrap på Tösse

IMG_3041 IMG_3042

Som så många andra i tider som dessa har vi provat den otroligt hype:ade semlewrapen från Tössebageriet på Östermalm. Förrförra lördagen tog vi tunnelbanan till Stadion och knallade bort till Karlavägen/Artiellerigatan och ställde oss i kö. Kön till nummerlappskön alltså. Det hela tog inte så lång tid ändå, kanske en kvart-tjugo minuter men tillräckligt lång tid för att man skulle börja ifrågasätta hela grejen och bli väldigt tveksam “Vad håller vi på med? Tänk om den inte ens är god?”. När vi väl kommit så långt att vi kunde stå inne vid disken med nummerlapp i hand kändes situationen nästan fånig. “Det är som en rockkonsert” sa jag till tjejerna bakom när en äldre herre trängde sig förbi hela kön med argumentet “ursäkta mig jag ska se om det finns några sittplatser”. Vi pratade lite om hela grejen och skämtade med distans till det hela, jag fick uppbackande pepp när det var min tur att gå fram och beställa och sedan önskade vi varandra smaklig måltid med uppmaningen “glöm nu inte att instagrama!”. Så himla sköna tjejer.

IMG_3043 IMG_3044 IMG_3046

Så hur var den då? Egentligen? För det första var ju sittplats inte att tänka på i denna värld där äldre herrar alltid går först så vi vandrade mot Karlaplan men var sätter man sig mitt i januari egentligen… Så vi stannade och åt vid någon port som skyddade lite från blåsten. Sen frös vi fingrarna av oss för alltså det är ju kallt mitt i januari. Väldigt kallt.

Men hur var den då? Egentligen? Jo den var helt okej. Semlor är ju gott och detta var en rolig take på grejen men jag tycker att det blev alldeles för mycket grädde och väldigt lite bröd. En halv hade räckt eller hade vi kunnat dela på en för efter ett tag mådde vi ganska illa. Jag kommer hålla mig till vanliga semlor säsongen ut men det var väldigt kul att testa och uppleva hela grejen med köande och allt. Att kunna för man bor i Stockholm liksom.

Leave a Reply

