Midsommarnattsdröm

Jag vet inte om jag har varit så tydlig med vad som hänt den senaste tiden. 1 april blev vi uppsagda från lägenheten där vi bott sen vi flyttade upp till Stockholm så april var en ganska rörig månad med att lösa vadfanihelvete man gör i en stad som Stockholm som har en riktigt vidrig bostadsmarknad. Men nu är det i alla fall löst. Det kommer bli en hel del nätter på soffa hos underbara Majken och lägenheten kommer packas ner och pressas in i magasin men så är det. Det viktiga är att sen är situationen löst och det känns skönt.

Som om det inte vore nog så skrev jag dessutom min första salstenta igår! Och inte i vilket ämne som helst utan vetenskapsteori, smaskigt va? Det har varit en rolig kurs för mig som faktiskt är ganska van vid att hänga med och förstå men mycket av vetenskapsteorin var i början så luddig att hjärnan värkte och jag gick mest runt med släpande steg och ifrågasatte allt jag någonsin lärt mig. Men sedan började det lossna för jag har verkligen lagt tid på att plugga på denna kursen. Läst på inför föreläsningar och varit förberedd till seminarier. Sen ska det väl tilläggas att vi haft en riktigt bra föreläsare… Utan honom hade det nog inte gått något vidare.

Men jag är ju inte den som lämnar något till slumpen så de senaste 15 dagarna har jag nog ändå lagt 40 effektiva timmar på att bara plugga till tentan och det lönade sig. Jag kände mig säker där i salen igår. Ingen ångest alls, bara lite vanlig sund nervositet kvällen före.

Efter tentan hamnade jag och Fanny sedan på EAST där vi drack lite vin med några andra tjejer på kursen innan det var dags för mig och Jonas att mötas upp för att se MIDSOMMARNATTSDRÖM på Operan med Kungliga Baletten, koreograf Alexander Ekman. Alltså det var så coolt. Vi var helt mindblown och det är helt meningslöst att försöka förklara för någon som inte var där och såg det. Modern balett och en tolkning av vår svenska midsommar. En dröm om midsommar och en midsommarnattsdröm i två akter. Det var fantastiskt helt enkelt. En scen fylld av fantastiska dansare och sen en sångerska som tagen ur en fantasyfilm, Anna von Hausswolff. Hennes röst var så trolsk och magisk, nu när jag kollar upp henne ser jag dessutom att det är hon som gjort Mountains Crave som var med i Cirkeln som jag lyssnat på som besatt sen 18 februari. Häftigt!

Om man är under 26 (eller student..) har man extremt förmånliga priser på både Operan, Dramaten och flera museum i Stockholm så det blir dagens tips. Rätt värt att betala ungefär lika mycket för att se balett som senaste Avengers (som vi iofs såg i måndags haha).

Leave a Reply

