01 06 15

Veckor har lagts till veckor som blivit månader och hej hopp det är plötsligt juni och något några envisa få kallar för “sommar”. Jag vet inte hur ni känner men om det ösregnar den 1a juni så tycker jag inte det är nödvändigt att hetsa om sommar. Ta det lite lugnt va. Det kommer en sommar men denna våren har varit den kallaste på ett halvt sekel så jag tycker vi lugnar oss lite.

Konstaterar istället att VT15 lider mot sitt slut, vi har sista dagen redan på torsdag. Sen har jag då för första året på länge något jag har valt att kalla för “sommarlov”. Det ska bli riktigt trevligt, jag ser fram emot en lång sommar med kvällar på balkongen med tända ljus, bad från badbryggan i närheten, långa kvällar på uteserveringar och i parker. Helt enkelt: sommar i Stockholm!


I morse trotsade jag ändå regnet och begav mig till universitetet, nästan av gammal vana. Men jag behövde lämna tillbaka alla böcker till uppsatsen jag lånat på biblioteket som tyngt min Kånken och slitit sönder mina axlar nu i några veckor. Det var som en tyngd lättade från mina axlar, bokstavligen…

Vid kopiatorerna mötte jag Judit som också var där för att lämna böcker och skriva ut uppsats. Så efter vi kollat vilken vi tilldelats att opponera på så gick vi upp till tysta våningen där vi suttit sista tiden och.. ja.. började opponera. Jag är väldigt pepp på uppsatsen jag fick, jag var ganska nervös för jag har varit så säker på att jag skulle gå en som jag inte begriper ett ord av. Men denna är lätt och tydlig om ett intressant ämne!

Jag åt lunch i skolan och gav sedan upp biblioteket för dagen och åkte istället till NK där jag hämtade ut min Barbourjacka som varit på vaxning efter att jag.. ehh.. råkat ha en röd Kånken på ryggen som färgad av sig och kanske försökt åtgärda det själv genom att skrubba med en trasa och kanske försvann allt vax och all färg så att jag istället fick en stor gul fläck mitt på ryggen. Jag var ganska nervös när jag åkte upp till våning två men när säljaren sen kom med min fina jacka var den som ny! Vilken lättnad alltså.

Resten av eftermiddagen spenderade jag på Ett Skafferi här i Midsommarkransen där jag fortsatte att läsa uppsatsen. Mysigt att jobba på café när jag inte behöver ha den där enorma tystnaden runt mig som jag behöver när jag ska plugga in saker. Har förresten sett några killar som suttit i tyst avdelning med öronproppar i öronen? Det kan inte vara lätt.

Nu skiner solen även om det blåser som fan ute. Jag tänker inte kalla det sommar bara för att det är 1a juni, men detta är min sista vecka i skolan och sen väntar en lång sommar. Jag har ingen brådska för jag har allt det fina framför mig.

4 thoughts on “01 06 15

  1. Alla är vi olika när vi pluggar. Själv behöver jag verkligen tystnad. Koncentrerar mig så mycket bättre om det är tyst. Har därför alltid öronproppar på mig när jag sitter och pluggar oavsett om jag sitter hemma, på skolan eller i en tyst läsesal. Med öronpropparna djupt insatta i öronen som försvinner de flesta ljuden och de lilla som jag hör blir bara ett bakgrundsbrus som inte alls stör mig. Det som stör min koncentration mest är prat. Förr lyssnade jag ofta på musik när jag pluggade men sedan jag upptäckte hur effektivt det var med öronproppar pluggar jag numera i tystnad. Testa öronproppar du med om du inte redan har gjort det. Hur effektivt som helst.

Leave a Reply

