I couldn’t decide if you were the most annoying human being I’d ever met or just the best thing that ever happened

Det värker fortfarande lite i huvudet, hjärnan surrat konstant i tre månader men nu har livet nystat ut sig och börjat komma på plats. Jag antar att livet har sin ups and downs, att allting inte alltid blir riktigt som man tänkt sig – ens för en person som är expert på kontroll och tänka i förväg på olika omöjliga grejer som eventuellt skulle kunna hända och bara förhindras genom förberedelse. “Livet består av yttre faktorer du inte kan kontrollera”, sa terapeuten och visst har han rätt.

Jag lyssnar på Timebomb av Tove Lo som visserligen inte har något med saken att göra men den har en känsla i sig av att allt inte alltid blir som man tänkt och att det inte spelar någon roll, saker blir bra ändå. Nu när jag skriver detta äter jag en bit lösgodis som har en väldigt tydlig karaktär av att ha legat på golvet. Är inte lösgodiset det grisigaste som finns?

Hur som helst har det alltså varit en hel del sista tiden. De flesta vet väl redan eller har förstått att vi numera har ett eget boende här i Stockholm med allt vad det innebär. Det var en speciell väg hit och jag har lärt mig så himla mycket!

Right then and there I made up my mind to just go with it –
Thinking what’s the worst thing that could happen?
When the worst thing that could happen, could be the best thing ever

På tre månader har det hänt så himla mycket, jag och Jonas sover till typ halv elva varje dag och är helt döda. Sedan vi flyttade in den 15e juni har vi köttat som bara den för att få upp alla grejer inför midsommar, efter midsommar åkte vi till IKEA och var där i 8 timmar, igår åkte vi till Plantagen och köpte massa nya växter för att det har vi längtat efter hur länge som helst. Dessutom står flera av våra gamla växter på Jonas jobb eftersom vi var mellan bostäder i en månad. Han har semester just nu så de får inte komma till sitt nya hem förrän på måndag. Det kommer bli en djungel.

Idag har vi suttit tysta med varsin dator i flera timmar och bara tagit igen egentid för oss själva på varsitt håll. Så behövligt. Egentligen borde vi slipa och olja bänkskivan i köket och jag borde sy gardiner till vardags rummet men

1. vi har visst tappat bort alla knappnålar
2. vi orkar fan inte
3. alltså orkar verkligen inte

För det har varit annat än flytt de senaste veckorna också, förutom midsommar var ju jag i Lund på Sofias examen medan Jonas var i Göteborg på Foo Fighters numera legendariska konsert. Mer skojigheter väntar för det är ju på sommaren allt händer och dessutom bor vi ju i Stockholm precis som flera kompisar! Sa jag att vi var på Konstakademin i tisdags också? Vi försöker trycka in lite kultur mitt i allt också. Precis som på många andra ställen är det gratis om man är under 26, i sommar visar de 100 av Nationalmuseums mest populära målningar. Kan verkligen rekommendera! Jag kan ju inte så mycket om konst och tycker många gånger att det är svårt, pretentiöst och obegripligt men vi lyssnade på guidad tur som är gratis (alltså hallå fattar ni hur mycket info som bara finns där ute att hämta hem?). Det var väldigt coolt för först står man liksom där, oimponerad och fattar inte riktigt grejen. “Vilken ful tavla..”, tänker man. Sen berättar guiden något, ber en titta på vinkeln där eller notera det där röda äpplet och liksom ställer in ens blick, fokuserar den och så plötsligt ser man det och bara “WOOOW!”. Grymt coolt och det är alltid roligt att lära sig något nytt.

Jag har hunnit läsa ut två lättlästa böcker sen vi flyttade ut också, så så mycket har vi kanske inte slitit. Men allt tar på krafterna och jag tror vi är trötta retroaktivt. Nu ska jag förflytta mig ut på vår inglasade balkong som är stor som ett mindre rum, när de sa att balkongen är som ett extra rum tyckte jag det lät väldigt pretentiöst, men faktum är att det är helt sant. Vi är knappt inne i lägenheten. Dessutom finns det en flock får tre minuter bort. Och en badbrygga fyra minuter bort. Fyrtio minuters gång bort ligger Haga. Livet är inte så himla illa och jag är så tacksam, nu vill jag bara att vibrationerna i hjärnan lägger ner. Just det vi har tvättmaskin och diskmaskin också!

2 thoughts on “I couldn’t decide if you were the most annoying human being I’d ever met or just the best thing that ever happened

Leave a Reply

