Måndag 5 oktober

IMG_5808

Jag måste skriva lite för jag känner att jag har en riktigt bra dag idag. Jag är på topp, känner mig glad och pepp. Det är en riktigt härlig höstdag ute och jag njöt av cykelturen till och från universitetet. Naturhistoriska är så pampigt att passera på vägen till det lilla huset där Institutionen för kultur och estetik huserar. Vi hade ett riktigt bra seminarium och jag har lärt mig så mycket nytt om de grekiska dramerna. Hade det varit upp till mig hade jag gärna stannat några dagar till i antiken, men som vår seminarielärare så snyggt påpekade med sitt “Tack för idag vi ses om ettusentvåhundra år!” så har vi inte riktigt tid med det, det blir ganska stora hopp för att hinna med antiken till förromantiken på fyra veckor. Behöver väl knappast nämna det galna tempo vi förväntas läsa i. Tur att jag inte har något annat i livet! Hade dock tänkt försöka springa en runda i morgon förmiddag.

Idag pratade vi om Kung Oidipus och Aneiden, så spännande! Jag var i alla fall ganska aktiv och det är ju sjukt vilken belöningskick det är att få höra “exakt, ja precis!” efter att ha presenterat en tanke/reflektion. Älskar ju antiken och de gamla grekerna så det var också kul att få jämföra med det romerska nationaleposet som Aneiden utgör. Wohohoh nörden i mig hoppar förtjust och klappar händerna.

Efteråt cyklade jag som sagt hem igen, glad över hur härligt livet är på en fin höstdag när man kan vara fint klädd utan att frysa eller vara för varm. Nu har jag precis ätit en snabb lunch och det är dags att ta upp böckerna. Uppenbarelser av Heliga Birgitta, Den Gudomliga Komedien av Dante och så lite kärleksdikter av Petrarca. Ska dessutom helst ha läst utdrag ur Iliaden, några myter och ett gäng medeltida ballader till imorgon… Vet inte vart jag ska lägga prio först. Får se åt vilket håll det bär.

Mycket kring mamma börjar falla på plats och det börjar väl komma ikapp mig nu. Var helt utslagen igår, grät och låg i sängen nästan hela dagen. Det blir liksom så på söndagar för det är bara då jag inte behöver hålla ihop. Därför är jag i alla fall väldigt glad över att ändå vara glad idag, trots att det är tre månader sedan hon dog idag. Känns som hundra år och en dag på samma gång.

2 thoughts on “Måndag 5 oktober

Leave a Reply

