Fredag fredag

Fredag. CSN om en vecka. Har typ inga pengar kvar. Ska äta hamburgare och gå på stand up med Jonas Gardell ikväll, eller ja jag ska gå på stand up med Sofia och hennes kollega med pojkvän, vi ska SE Jonas Gardell stå upp.

Jag gillar Jonas Gardell. Han kom tidigt in i mitt liv med filmatiseringen av En Komikers Uppväxt med Björn Kjellman och pappa drar alltid skämt från Mormor Gråter. När vi slutade nian fick vi i anti-mobbningslaget boken Jenny som jag nog tyckte om mer än de andra böckerna i serien. Idag är det ju TATUH, Mitt Enda Liv och kluriga statusar på Facebook. Älskar hans humor så ska bli riktigt kul att se honom ikväll!

Men först kommer min gruppis hit och vi ska förbereda en liten enkel presentation om varför Gullivers Resor är en upplysningstext. Jag betonar liten och enkel för att påminna mig själv om att detta inte är en tävling och det ligger ingen viktig bedömning i momentet och det är heller inte betygsavgörande på något sätt. Jag har nämligen lite panik just för att texten i sig snarare är en satir även över själva upplysningsfilosofin och Jonathan Swift var en grinig man utan hopp om mänskligheten. Boken slutar ju t o m med att Gullivers tar avstånd från sin familj och köper hästar istället… Men vi ska nog knäcka nöten herregud. Inga problem.

Det där med att pengarna är slut är ju lite roligt eftersom jag fortsätter köpa fredagspresenter till mig själv. Förra veckan köpte jag porslin från Rörstrand. Idag köpte jag Säker Stil och Johanna Basfords splitternya (släpptes igår) målarbok Lost Ocean. Den kommer vara full av sjöjungfrur, fiskar, skepp och sjögräs. Är så pepp så jag studsar nästan på stolen. Av svärmor fick jag Secret Garden som jag inte ens är i närheten av klar med, har lärt mig en ny teknik som ger färgerna mer liv men det tar också längre tid. Men inte mig emot, jag målar i boken för att varva ner och bearbeta tankarna som jag skjuter undan under dagen. Att måla i målarbok, dricka te, cykla till skolan och springa så fort jag hinner är det jag behöver nu för att orka leverera och bara vara jag.

Leave a Reply

