“It is difficult for a woman to define her feelings in a language which is chiefly made by men to express theirs.”

Håll i hatten för här kommer ett filmtips! Nyligen såg jag Far From The Madding Crowd, eftersom vi i den senaste kursen läst antiken till förromantiken har jag fått ett starkt behov av England och romantik. Jag kom därför att tänka på denna film som kom i våras med mitt hjärtas darling Carey Mulligan, tycker hon är så himla bra och fin på alla vis. Så när hon nu spelar unga Bathsheba Everdene som ärver sin farbror stora gård på landet utanför London och blir uppvaktad av inte mindre än tre friare (som är så olika att man nästan undrar om det är samma film) var jag ju tvungen att se den. Kan bli lite manisk med sånt ni vet.

Filmen är baserad på en bok av Thomas Hardy som skrevs på 1870-talet och utspelar sig under samma tid. Många av de regler och lagar som tidigare begränsat kvinnor i England är borta men än finns mycket kvar som kan hålla tillbaka en kvinna. Batsheba är stark och livlig med en egen vilja, hon har en utbildning och är inte rädd för att ta i. Jag vill inte säga för mycket men ni ska bara veta hur härligt det är att få ta till sig något som inte är skapat för att vara ett avskräckande exempel för hur det går när kvinnor försöker “vara starka som män”, större delen av den äldre litteraturhistorien är ju just sådan… Nu är det ju inte så att Batsheba inte stöter på några problem men just den biten är lite nedtonad i filmen, kan tänka mig att boken går in mer på intriger i byn där hon bor.

Om ni gillar klassisk Jane Austen-romantik, engelsk landsbygd, stora öppna gröna landskap, vackra män och välformulerade konversationer så tycker jag verkligen det är en film ni borde se! Det enda jag skulle kunna tänka på som kritik är väl att det kanske går lite fort i vändningarna, typ “vänta signerade hon brevet eller räknade han ut att det var från henne pga den där lackstämpeln?”, “fick hon sälja sin skörd nu?” och sådär.

Sen vet jag inte om jag kan säga detta som något negativt men måhända är den lite för “snygg” ibland. Det är starka färger, kläderna är underbara men ser så hela och rena ut att det inte känns helt naturligt, varför skulle en herde gå runt i vita linnebyxor som nästan aldrig är smutsiga? Detaljer detaljer som gör filmen riktigt härlig att se på men man får stänga av den där logiska rösten som blivit så van vid Game of Thrones och Downton Abbey-trovärdighet.

Filmen är så himla bra castad med Matthias Schoenaerts som har lite Ryan Gosling-vibbar going on och sen min favorit Tom Sturridge från The Boat That Rocked. Michael Sheen har jag bara sett i Masters of Sex men han passar bra in i sent 1800-tal också visar det sig. Mhmm.. Ja se den helt enkelt! Trailer hittar ni här

Leave a Reply

