Mitt stora problem i livet

Mitt stora problem i livet är att jag jämför mig med människor som är ljusår från min nivå. När jag skulle lära mig cykla första gången trodde jag att jag förväntades kunna cykla något slags race i en arena. När vi skulle cykla med fritids första gången sa jag förskräckt “Inte på motorvägen väl??”. Ni fattar. Jag har sällan rimliga grepp om vad som förväntas av mig där jag är just här och nu. I min utbildning blir det att jag jämför mig med masterstudenterna, forskarna, Sara Danius. Ja ni hör, sådana som det är en förolämpning mot att jämföra sig med. “Tänk på vem du är och vem jag är och inse hur meningslöst det är för dig att jämföra dig med mig”, tror jag det stod i ett förord till Iliaden som jag försökte läsa när jag var 12 på ett tåg mot Järvsö. “Hur kommer det sig att du läser Iliaden?” frågade en kulturfarbror i ‘dyr men brun kavaj’. Han lät både förundrad, road och cute overload på samma gång. Hur som helst, det hör inte hit egentligen men ändå. Jag blir stressad för att jag inte är bättre än vad jag är, att jag inte är lika bra som de som gjort något flera år längre än mig. Det är så dubbelt, för det är vad som driver mig samtidigt som det får mig att kvida av ångest så fort jag gör något fel eller inte kan lika mycket. Det är också dubbelt eftersom jag tycker det är så sjukt avkopplande att vara i en grupp med människor med större erfarenhet än mig, där jag inte förväntas kunna så himla mycket. Jag är kluven, känner lugn och prestationsångest på samma gång. Tippar på att det bottnar i att jag fick växa upp fort och att jag snabbt hade rätt mycket självinsikt. Hmm.

Leave a Reply

