Yoga Revolution

Karin ville att jag skulle berätta lite mer om Yoga Revolution, eller REVOLUTION som jag brukar säga.

REVOLUTION är ett gratis yogaprogram som man följer via Youtube och varje dag skickas ett mail (frivilligt) med förpepp inför kommande pass. Detta görs av kanalen Yoga With Adriene som drivs av (just det) Adriene. Utan att ha följt några andra yogapass på Youtube och utan att någonsin ha gjort ett yogapass på lokal kan jag helt ärligt säga att Adriene är yogavärdlens skönaste personlighet. Hon är ganska goofy och kan när som helst börja sjunga någon låt hon kommer att tänka på.

REVOLUTION är det tredje månadsprogrammet hon delat gratis på kanalen. De två första heter 30 Days of Yoga och Yoga Camp. Förra året följde jag 30 Days of Yoga lite sporadiskt och genomförde det i slutet av december. Därför gick jag ganska snabbt med i nyhetsbrevet för REVOLUTION och körde igång för att vara med från början när programmet startade nu i januari. Det är alltså bara några dagar kvar, jag ligger dock tre dagar efter. Egentligen låg jag två dagar efter men idag får jag ta en vilodag eftersom min hals är lite smått obstinat och syrran och jag ska på Tegan And Sara ikväll så viktigt att vara frisk. Av förklarliga skäl gjorde jag inget pass den 1 januari heller, hell jag hade världens huvudvärk. Eftersom jag har följt ifrån Sverige och Adriene bor i Texas så är det ju inte bara ett stort hav utan även flera timmar emellan oss, så det var från början en bra plan att ligga en dag efter så att jag kunde göra passet på förmiddagen.

HURSOMHELST. Jag skulle rekommendera att man börjar med 30 Days och inte REVOLUTION. Dels för att det är hennes första och den är helt inriktad på nybörjare, under de 30 dagarna tyckte jag att jag lärde mig tillräckligt mycket för att köra vidare med REVOLUTION som går djupare in in filosofin kring yoga, har ett lite högre tempo mellan övningarna utan basic instruktioner om hur en pose ska göra. Adriene har dessutom en hel spellista som heter Foundations of Yoga där hon går igenom alla grundpositioner väldigt noga, så man kan alltid pausa en video och kika närmare på en pose man har svårt för. Nu har jag ju rätt hög kroppslig intelligens och bra kroppsmedvetenhet efter alla dansår så jag kör på utan pauser.

REVOLUTION menar Adriene inte handlar om yoga, vi bara gör yoga för att nå våra mål. Vilket i detta fall är att bli mer tonad men också starkare mentalt och lära känna sig själv på en djupare nivå. Via yoga. Att bli mer tonad är väldigt tydligt, det är mycket mer styrkeövningar i REVOLUTION än vad det är i 30 Days. Jag har liksom fått platt mage och muskler i överarmarna? Hur hände det? Little goes a long way, säger Adriene och kvinnagudinna det stämmer verkligen. Passen är oftast 30 minuter långa, sista 11 dagarna varierar mer men inget pass är längre än 37 minuter (förutom ett som är 47 minuter långt).

Det jag lärt mig av REVOLUTION so far är att jag inte behöver maxa alla övningar bara för att jag rent fysiskt kan nå de flesta ytterlägen, det är bättre för mig om jag inte töjer till max och istället njuter av upplevelsen. Adriene är extremt prestigelös som instruktör och jag gillar verkligen hennes filosofi Find what feels good. Hon har dessutom fått mig att bli helt besatt av att dricka vatten och uppskatta hur lyckligt lottad jag är som kan dricka rent vatten utan att anstränga mig över huvud taget.

När jag är klar med REVOLUTION kommer jag nog följa Yoga Camp men mer som paus från löpning och styrketräning.

 

4 thoughts on “Yoga Revolution

  1. Åh vad kul att du börjat gilla yoga så mkt! :) Jag yogar varje dag haha, har försökt Adrienes pass men gillar inte henne riktigt. Har några andra jag följer istället. Fast kanske ska testa henne igen då.

Leave a Reply

