Kungsholmen Runt 10 km

Här kommer en kort sammanfattning av Kungsholmen Runt 10 km som jag sprang igår.

Vi startade morgonen med att packa och pyssla med nummerlappar, väskor och kläder. Sen åt vi pannkakor och begav oss mot Rålis i god tid. Vi åkte 9.30 från Bergshamra och var framme vid Fridhemsplan runt 9.55, så en timme innan start.

Det var Jonas andra lopp och jag vill alltid vara på plats tidigt för att kroppen och huvud ska komma i stämning. Dessutom är det alltid bra att hinna nervositetskissa några gånger, hinna lämna in väskan i lugn och ro. Vid 10 gick starten för knatteloppet och då stod vi bara där och gapade medan tårarna rann, typ det gulligaste ever. En ung tjej vann på 8 minuter och 43 sekunder eller något sånt. Loppet var 1 km. Hon följdes sedan av gulliga knattar som sprang med en förälder i handen. Så jävla gölligt alltså.

Solen sken och det var verkligen toppenförutsättningar för ett bra lopp, vilket speakern påminde om gång på gång, “det är en flack bana och vädret är perfekt – det finns INGA ursäker!”

Jonas startade 5 minuter före mig så jag pussade honom lycka till sen gick vi till våra startfållor. Sedan sprang vi alltså runt Kungsholmen.

1 km är raka spåret från Rålis ner till Stadshuset och sen svängde vi av längs med vattnet. Jag låg stadigt på 6 min/km och var noga med att inte gå ut för hårt, nu blev det nog liite hårt ändå pga asfalt men det gick bra. Jag låg i en grupp som höll samma tempo men det var bra avstånd mellan alla. Längs med vattnet blev det sen lite trängre och efter 10 minuter började jag trycka på lite och tog mig till slut fram till ett större gäng som höll 5:40 tempo och där hängde jag ett bra tag. Vid 4 km stod “skyltmannen” och hejade vilket gav en himla pepp. Jag sprang fram till 5 km utan musik, sen satte jag igång The Book of Mormon runt 5,5 km. Då började en mindre stegring av banan också men jag tror inte det skilde mer än 10 m totalt längs hela banan. Märkte väldigt snabbt att min backteknik sitter där den ska och jag sprang förbi hur många som helst utan att bli så himla trött. Märks att vi här ute är vana vid mer backar i jämförelse med de inne i stan.

5-10 km tuffade på bra, jag låg mellan 5:40-5:30 hela tiden och kände att det var härligt att trycka på lite även om jag inte skulle orka öka mer än så. Vid 8 km utnyttjade jag medlutet som började så gott jag kunde och tjänade nog in några sekunder där. Sista kilometern gick inne i Rålis i en omväg längs målet och då var jag riktigt trött, den där vanliga känslan av att det är så nära nu men jag kan inte öka mer (inte så konstigt när jag hade hållit mitt snabbaste tempo någonsin konstant i 7 kilometer). Samtidigt visste jag att om jag bara tryckte på lite till skulle jag hamna under 55 minuter. Men det gick bara inte. Upploppet försökte jag ändå spurta lite och längde stegen men Jonas som såg mig (jag såg inte honom) sa att det syntes att jag var trött och att det var tunga steg, men att jag i alla fall försökte. Hann se klockan slå om från 59 till 60 minuter och förstod att jag skulle få några sekunder över 55 minuter.

Att tiden blev 55:06 störde mig sedan väldigt mycket när jag kom i mål med järnsmak i munnen och fick ta emot mot ett staket. Att jag sänkt min tid på milen från 59:14 till 55:06 spelade liksom ingen roll. För jag var 6 sekunder över 55 minuter. Så sjukt fånigt egentligen. Nu idag har det börjat sjunka in hur snabbt jag faktiskt sprang. Nu känner jag att jag är med i ligan. Milen på 59 minuter har hela tiden varit godtagbart, det är vad man kan vänta sig av mig som är 25 år, frisk, van vid att träna regelbundet och inte har löptränat seriöst i mer än ett år. Men nu i år, nu jävlar. Nu är jag med i ligan. Jag TROR att det kan vara lite till hjälp att jag blivit av med några bekvämlighetskilon samtidigt som all intervallträning och styrketräning gjort susen. Nu känns det roligt att jaga snabbare tider i den mån dagsformen och banan tillåter.

Kungshomen Runt var ett riktigt roligt lopp och en väldigt fin och lättlöpt bana. Kommer lätt anmäla mig till nästa år igen, tycker nästan de kunde ha ett höstlopp också. Om jag någon gång ska springa en halvmara så tror jag det är ett bra första lopp att anmäla sig till också. Lite lagom sådär.

Jag blev 296 av 929 startande tjejer!

Leave a Reply

